Povećaj veličinu slova Vrati na prvobitnu veličinu slova Samnji veličinu slova štampaj štampaj
 

Pošalji prijatelju

15. 09. 2014.

Zašto je kelj riznica zdravlja!?

Mnogi se pitaju u čemu je tajna kelja, tog veoma hranjivog, lisnatog povrća, koje se nalazi na top lestvici najzdravijih lekovitih namirnica.

Zašto je kelj riznica zdravlja!?

Kelj je odličan izvor vitamina A i C, kalcijuma, gvožđa, luteina i prehrambenihvlakana. Sadrži velike količine kalijuma, a čak sedam puta je bogatiji beta karotenom od brokolija.

Još jedna dobra strana kelja jeste i to što je siromašan kalorijama! Prednost mu je i to što se može pripremiti na raznovrsne, a vrlo ukusne načine.

Mladi kelj

I dok je kelj lisnati brat kupusu, za one kojima njegov ukus baš ne leži, rešenje je mladi kelj. Ovo izuzetno zdravo povrće sadrži ugljene hidrate, prebiotike (neprobavljivih sastojaka hrane koji služe kao hrana korisnim bakterijama), vitamine i minerale u velikim količinama. „Hranjenje“ blagotvornih bakterija prebioticima, omogućava im da „nadrastu“ potencijalno štetne bakterije i na taj način pogoduju zdravlju domaćina.

Mladi kelj je lakši za probavu od starije varijante, jer su njegova vlakna više topiva u vodii ima manje celuloze nego „stari“ kelj. Mladi kelj može da se konzumira svež kao salata.

Lekovita svojstva

Kelj pripada porodici kupusnjača u koju spadaju i brokoli, kupus i karfiol. Sadrži bolje iskoristiv oblik kalcijuma nego mlečni proizvodi, a sadrži i veći postotak kalcijuma po kaloriji u odnosu na mleko. Kalcijum u kelju dolazi u kombinaciji sa magnezijumom, koji je neophodan da bi se kalcijum iskoristio u organizmu.

Takođe, kelj je jedan od najboljih izvora vitamina K, a upravo vitamin K regulše hoće li uneseni kalcijum biti raspoređen u kosti, ili će ostati u krvotoku i nataložiti se na nekooštećeno mesto u krvnim sudovima. Zato se redovna konzumacija kelja smatra jednim od najefikasnijih načina sprečavanja osteoporoze.

Kelj ima i snažna antioksidativna svojstva, i deluje protivupalno. Vitamin K u kelju podstičezgrušavanje krvi, štiti srce i pomaže u izgradnji jakih kostiju. Visoki udeo kalijuma svrstava ga u grupu namirnica koje se preporučuju osobama s visokim krvnim pritiskom.

PROČITAJTE JOŠ:

"Hrana koja nema smisla": Pet namirnica koje nutricionisti izbegavaju!

Banane umesto lekova

Dijete koje su štetne za vaše zdravlje

Preventivno delovanje protiv raka

Preventivna svojstva kelja povezana su s velikim koncentracijama dve vrste antioksidanata,karotenoida i flavonoida. Od karotinoida, značajni su lutein i beta karoten, koji imaju antioksidativna svojstva i smanjuju rizik od razvoja katarakte, ateroskleroze i hroničnih opstruktivnih bolesti pluća.

Što češće na jelovniku

Svakako se preporučuje da uključite kelj što češće u ishranu, bilo da se koristi lišće ili glavice raznih sorti. Stariji kelj potrebno je skuvati jer je svež teško svarljiv. Kelj se najčešće priprema i najbolji je kuvan u slanoj vodi.

 Tradicionalni način pripreme uključuje kuvanje u slanoj vodi 40 minuta, dok u potpunosti ne smekša. Kelj se može dodati supama i kuvanim jelima, često se priprema  u kombinaciji s krompirima i ječmom.

U kombinaciji sa belim pasuljem i kobasicom predstavlja tradicionalno portugalsko jelo. Kelj se može začiniti belim lukom, maslinovim ili susamovim uljem, sokom odlimuna, cimetom, ribizlom ili preprženim semenkama bora.

Izvor: Zena.hr, Stil

Tagovi

Nema komentara.

Ostavi komentar

antiRobotImage

Anketa

Možete li da zamislite život bez Android telefona!?

Ma kakvi, ne znam gde mi je glava ako mi telefon nije pri ruci!

Ne, previše sam se navikao na sve mogućnosti koje moderni telefoni pružaju!

Naravno da mogu, ni nemam takav telefon, niti mi treba!

Uspaničim se čim mi se baterija isprazni, zavisan sam od svog smart telefona!

Nemam telefon uopšte!

Rezultati